Tuesday, May 17, 2011

Penyakit dan kesakitan...

Semasa blog ni sedang ditaip...sesungguhnya aku masih lagi dalam keadaan sakit...hampir seminggu sudah kiranya penyakit mata conjunctivitis ni menyerang...sudah hampir 4 kali jugakla aku jumpa doktor....mula2 gi klinik kesihatan putrajaya hari selasa 10 mei...dia x bagi mc...cuma bagi time slip sbb mase aku dtg tuh aku tgh bekerja cuma minx permission keluar sekejap ke klinik...nak dijadikan cerita,takdirnya...elok sahaja aku balik ke sekolah, kebetulan minggu exam peperiksaan pertengahan tahun,aku dgn bijaknya makan ubat batuk n selesema yang doktor bagi(sbb tonsil dah bengkak, kira 2 in 1 punya penyakitla ni,sakit mata n tonsil,tp doktor terlupa bg ubat mata,sabojela)...lepas makanje ubat tuh,tersangatla mengantuk,sampai aku boleh terlelap2 jage exam bahasa inggeris kelas tingkatan 2 cita...elok sahaja tinggal 5 minit exam nak abes,time tu dalam 12.30...nursery anak aku iman call kata iman sesak nafas teruk...dengarje macam tu,kelam kabut aku kutip kertas exam,secepat kilat aku ke pejabat jumpa pengetua minta tandatangan keluar nak bawa anak pegi hospital...sampaije nursery,tersangatla sede tgk iman terbaring di carpet berpeluh2 sampai basah baju dengan nafas tercungap2...terus aku angkut iman masuk kereta terus memecut ke hospital bahagian kecemasan,terus masuk ke tempat semi kritikal, doktor bagi sedut nebulizer...sekali x ok,masih laju,bagi kali kedua baru ok sedikit,itupun doktor tuh pun agak x pasti n tanye pendapat aku pulak rasa nafas die dah ok belum....aku tgk mcm ok sket, then doktor kata boleh balik tp kalau nafas die laju semula dtg cepat ke hospital...dari hospital,aku x terus balik rumah, aku gi klinik kesihatan semula sbb nak amek ubat mata, sbb mata aku dh kronik sgt tak tahan dah sakit matanya,then,aku bawak iman makan bubur nasi kat kedai makan presint 8...tiba je kat rumah, x sampai sejam,nafas iman sesak semula...tp aku tunggu dulu sampai ptg pukul 6.30,tgk kalau2 ade perubahan,tp x ok jugak...then sekali lagi aku ke hospital, so dalam sehari, 2 kali aku ke klinik, 2 kali aku ke hospital...punyela penat ulang alik....sampai kat hospital,bawa iman ke bilik semi kritikal,doktor bagi neb...sekali x ok...2 kali x ok jugak...last2 doktor suh amek darah n xray...then bg neb lagi,still x ok...doktor sedut keluarkan kahak,still nafas iman x ok jugak...akhirnya pukul 10 malam iman dimasukkan ke dalam wad...ni kali kedua iman masuk wad, sebelum tuh bulan lepas, bulan april iman baru je masuk ke wad 2 hari 2 malam sbb sesak nafas jugak...kali ni pun same,iman duduk wad 2 hari, 2 malam jugak...hari khamis petang iman keluar wad...alhamdulillah,iman sihat dah boleh lari2 mcm biasa,seronok je tgk die sihat....tp mata aku masih x baik....masa jaga iman dalam wad, aku pun pegi jumpe doktor di bahagian kecemasan utk ambil mc...so dapatlah mc hari rabu-jumaat...n sampai sekarang,genap seminggu mata x baik2 lg,cuma rasa beransur kurang,alhamdulillah...hari isnin harituh 16 mei,time cikgu2 seronok sambut hari guru, aku masih lg di seremban(rumah mak mertua) sakit mata, hari isnin tu jugak aku jumpe doktor sekali lg utk recheck,n doktor bg mc sampai rabu,doktor kata kalau sampai rabu x baik2 jugak die refer pakar mata....bila dah sakit ni, barula sedar nikmat sihat,nikmat mata dpt melihat dengan baik,kalau x sakit kurang penghayatannya,xpela sakit kdg2 ni...lagipun, sakit kifarah dosa, moga Allah ampunkan segala dosa...ameen....


ni gambar iman mase mula2 msuk wad, sangatla sayu tgk iman, dengan nafas yang sangat laju, sampai kembang kempis hidung die punya sukar bernafas...masuk wad doktor letak oksigen di hidung die, cucuk tangan drip masuk ubat...sedih tgk budak kecik nakal jadi x bermaya bila sakit....

No comments:

Post a Comment